Blue Flower

imageOpspattende modder, het geluid van crossmotoren en het volledig aan kunnen passen van je outfit en crossmotor onderdelen. Dit is in een notendop waar Trials Rising om draait. De game is het vervolg op een reeks aan delen, waarvan de meest recente Trials Fusion uit 2014 was. Trials Rising is uitgegeven door Ubisoft.

Gespeeld op de Nintendo Switch

Race tegen de klok
Wanneer je de story mode in duikt van Trials Rising, krijg je na een korte introductie uitzicht op de aarde. Vervolgens verschuif je gedurende de game rond tussen verschillende continenten, landen en gebieden. Overal staan locaties met vlaggetjes gemarkeerd, waar je verschillende trialskunt doorstaan. Je kunt bijvoorbeeld tutorialsop een steeds hoger niveau proberen, standaard time trialsaangaan of aan volledige competities beginnen. Waar heel leuk op ingespeeld is, is dat de mapsin het thema zijn van het land waar ze zich in bevinden. Zo vlieg je in Italië door bakken met pastasaus en scheur je in Nederland over de wieken van, hoe kan het ook anders, windmolens. Via deze weg wordt er heel slim ingespeeld op variantie, waardoor je elke keer voor een verrassing komt te staan wat betreft het voor de hand liggende sausje dat ze over een track gegoten hebben. Stereotyperend, maar het werkt!

Uiteraard zit er een opkomende moeilijkheidsgraad verwerkt in de game. Je begint elke track of tutorial heel simpel, maar uiteindelijk krijg je tracks voorgeschoteld die binnen een bijna onhaalbare tijd voltooid moeten worden. Fouten maken mag, dit kost je alleen wel een aantal seconden.

Ook is het verstandig om rekening te houden met de verschillende soorten crossmotoren. Wanneer je er een aantal heb vrijgespeeld (of met echt geld gekocht heb, zucht..) merk je dat er nogal een verschil in gewicht, wendbaarheid en acceleratie zit. Tijdens het opstarten van een track staat er soms een ‘aanbevolen motor’, alleen is het soms juist slim om hiervan af te stappen en een heel ander soort crossmotor in te zetten.

Bijna alles aan te passen
Naast dat het binnen de tijd voltooien van een track een essentieel onderdeel is van de game, wordt er – in tegenstelling tot voorgaande delen – groots ingezet customization. Zo is je crossmotor op allerlei verschillende manieren aan te passen: Van andere banden tot aan een volledig nieuw frame of een nieuw setje veerringen.  Ook je personage is natuurlijk aan te passen. Je kunt gaan voor een strak, klassiek cross-outfit of juist voor een flitsend carnaval pakje. Iets zegt me dat ze hiermee een jongere doelgroep aan proberen te spreken, het type gamer dat ook Fortnite en Apex Legend speelt. Leuk voor diegene die zich helemaal op het uiterlijk vertoon in deze game wil storten, maar ik heb de aanpassingen gelaten voor wat het is.

Daarnaast moet ik er ook aan toevoegen dat ook hier weer echt geld ingezet kan worden. De verschillende onderdelen van de motor en kledingstukken komen uit, jawel, loot boxes. Heel erg kijken we daar gelukkig niet meer van op, aangezien dit bij uitstek het type game is waar met echt geld gewerkt kan worden.

ubicom trials rising screenshot e3 2018 ss02 FULL 1920x1080 328058

Conclusie
Ik heb me oprecht prima vermaakt met Trials Rising. Het is een simpele formule, maar het werkt wel. Zodra je de crossmotor en de baan leert aanvoelen, ga je al snel voor die extra seconden om goud binnen te harken. Ook in grafisch opzicht is er niks aan op te merken. Daarnaast zijn er nauwelijks framedrops, zijn de laadtijden snel en ervaar ik nagenoeg geen bugs.

Het is wel een type game waarmee Ubisoft in wil spelen op de jongere generatie. Ik wil mezelf met 21 jaar geen oude bok noemen, maar de flitsende pakjes en de (puur voor het uiterlijk) motoronderdelen die uit de loot boxes getoverd worden, laten mij volledig koud. Met andere woorden: geinige game voor tussendoor vanwege het simpele spelprincipe en uitdagende tracks, maar voor de komende vijf jaar zijn we weer verzadigd.

De game is op 26 februari 2019 verschenen voor de Playstation 4, Xbox One en Nintendo Switch en pc.

+ uitdagende tracks

+ per land een specifiek thema